فواید گرم کردن و سرد کردن در ورزش

آیا گرم کردن و سرد کردن در ورزش اهمیت دارد؟

 

#سی_سو علاوه بر تولید پوشاک مناسب و راحت برای ورزشکاران ، اهمیت زیادی برای بالا بردن اطلاعات در زمینه ورزش و پوشاک ورزشی ، با این هدف که مشتریان بتوانند در بین محصولات متعدد به راحتی و با دانش کافی محصول مورد نیاز خودشان را انتخاب کنند، قائل است. پس با سری مقالات #سی_سو همراه باشید.

 

گرم کردن بدن قبل از ورزش فواید زیادی دارد که از مهم ترین آنها می‌توان اشاره کرد به :

1-بالا رفتن دمای خون

آبی را تصور کنید که در حال جوشیدن است و حباب هایی از آن خارج می‌شود، در خون نیز با افزایش دما ارتباط بین اکسیژن و هموگلوبین ضعیف شده و اکسیژن به راحتی از هموگلوبین جدا می‌شود و در اختیار عضلات فعال قرار

می گیرد.

 

2- بالا رفتن دمای بدن

با گرم کردن ، عضلات بدن خاصیت کشسانی بیشتری پیدا میکنند وعملکرد‌ ورزشی ما افزایش پیدا می کند.

 

 

3-حفظ تعادل گرمایی بدن

حفظ تعادل گرمایی بدن باعث می شود در حین ورزش احساس گرمای شدیدی  نداشته باشیم وهمچنین موجب می شود بدن وارد فاز ورزش هوازی شود و اسید لاکتیک کمتری تولید کند تا زمان بازسازی و ریکاوری، بدون درد یا با درد کمتری همراه باشد.

#سی_سو با تاکید بر انتخاب پارچه با کیفیت با الیاف و بافت منحصر به فرد، محصولاتی مناسب برای ورزشکاران تولید می کند تا با حفظ دمای بدن در حین ورزش ، هرگونه آسیب را به حداقل رساند.

 

حداقل زمان لازم برای گرم کردن چند دقیقه است؟

پاسخ دادن به این سوال، براساس دمای محیط و آمادگی جسمانی هر شخص متفاوت است. از آنجایی که گرم کردن با افزایش ضربان قلب و تعریق همراه است، می‌توان با چک کردن ضربان قلب متوجه شد عضلات آماده شده اند یا خیر. اما، به طور معمول توصیه می‌شود، بین 15 تا 20 دقیقه قبل از ورزش را به گرم کردن اختصاص داد.

 

نکته مهم این است که نوع گرم کردن ما باید مرتبط با ورزشی باشد که قراراست انجام دهیم. برای مثال اگر قرار باشد وزنه بزنیم شاید حرکت پا دوچرخه تاثیر زیادی در گرم کردن این ماهیچه ها نداشته باشد. برای همین بهتراست ماهیچه های فعال در ورزشی که میخواهیم انجام دهیم را بیشتر گرم کنیم.

 

فواید سرد کردن بعد از ورزش

 

از مهم ترین فواید سرد کردن بد از ورزش می‌توان به جلوگیری از آسیب اشاره

کرد. اتومبیلی را تصور کنید که با سرعت 120 کیلومتر در ساعت در حال حرکت است و بالافاصله ترمز می‌کند. وقتی اتومبیل ناگهان ترمزمی‌ کند به موتور خودرو اسیب وارد می شود. بدن ما نیز همین طور است و سرد نکردن بعد از ورزش به قلب وعضلات ما فشار وارد می کند. وقتی ما در حال فعالیت بدنی شدیدی هستیم، قلب نیز با شدت زیادی در حال پمپاژ خون است اما عضلات با همان شدت درحال فعالیت نیستند تا آن حجم از خونی که وارد عضلات شده را به قلب برگردانند. برای همین فشار خیلی زیادی به قلب وارد شده و باعث تهوع، افت فشار و حتی از هوش رفتن می‌شود. همچنین وقتی خون درعضلات باقی می ماند، اسید لاکتیکی که در حین ورزش ترشح شده، از عضله خارج نشده و موجبه درد عضلانی زیادی بعد از ورزش می‌شود. براساس این دلایل توصیه می شود بین حداقل 5 تا 10 دقیقه بعد از ورزش را به سرد کردن بدن اختصاص داد.

 

سپاس گزاریم که تا پایان این مقاله با ما همراه بودید و فراموش نکنید که #سی_سو اینجاست تا انگیزه تان را بپوشید و با اطمینان خاطر از داشتن پوشاک ورزشی با کیفیت ورزش کنید.

علاوه بر تولید پوشاک مناسب و راحت برای ورزشکاران ، اهمیت زیادی برای بالا بردن اطلاعات در زمینه ورزش و پوشاک ورزشی ، با این هدف که مشتریان بتوانند در بین محصولات متعدد به راحتی و با دانش کافی محصول مورد نیاز خودشان را انتخاب کنند، قائل است. پس با سری مقالات #سی_سو همراه باشید.

 

 

سی سو
ارسال دیدگاه